rebeccalindahl

10:29:37

STOCKHOLM

Stockholmsresan med klassen

Vi åkte dit på tisdagsmorgonen kring 8, vi skulle egentligen åka halv 8 men våran lärare hade glömt sin mobil och var tvungen att åka hem först. Men vi tog oss iväg iaf vilket var skönt. Vi fick veta sen att toan på bussen inte fungerade vilket gjorde resan lite jobbigare. Men vi överlevde och kom fram som tur var till Solna vandrarhem. Stod att det var ungefär som ett hotell också men de märktes bara på frukosten. Solna vandrarhem är nog ingenting jag skulle rekomendera till någon som ska åka till stockholm.

Första kvällen när vi kom dit så åkte jag och några kompisar iväg till centrala stockholm för att käka och kolla lite. När vi var där och gick runt lite på stan så blev vi förfrågade om vi ville vara fackelbärare på den internationella filmfestivalen. Vilket betyder att vi stod och höll i facklor på vägen dit så att dom som hade varit på filmfestivalen skulle hitta dit dom skulle sen.

Onsdag
Vi klev upp tidigt för att hinna till vårat första studiebesök som var arlanda express.
Det vi gjorde där var egentligen bara att lyssna på vad dom som jobbade där gjorde. Något som var bra med dom var att dom alltid var i tid till skillnad från tågen här i umeå som alltid är sena. Om dom inte var i tid så fick de som skulle åka med tåget tillbaka en ny biljett och om någon missat sitt flyg så betalade dom för nästa flyg istället.
Sen åkte vi med expressen till Arlanda för att få en rundvisning där och få veta lite mer vad dom gör där.
Hade faktiskt inte så höga förväntningar på arlanda med tyckte det var riktigt intressant och roligt. Var även inne på deras otroligt fina hotell som dom byggt där. Blev däremot lite besviken på deras svit, den var väldigt snygg men hade trott den skulle vara snyggare med tanke på hur det såg ut i resten av hotellet såg ut.
Hela arlanda var rätt stort och var mycket att se, och guiden var riktigt bra och trevlig.

Efter det så for vi vidare till Tele2 arena.
Var inte så mycket att se och var inte så intressant, men var rätt häftigt att vara där ändå.
Men sen kommer vi till det bästa på hela resan vilket var sky view! Rekomenderar det starkt till alla som far dit. Är otroligt höjdrädd men var sjukt häftigt, men tror att de hade varit väldigt mycket häftigare att vara där på kvällstid.

Efter vi hade varit där så for vi till den mindre roliga delen av resan som var frans schatau, som inte är en skola utan en högskola. Dom sa inte så mycket där men dom verkar tycka det var en rolig skola och lärarna var tydligen väldigt bra men kändes lite för falskt och kändes inte riktigt som dom menade det.Så tror inte den skolan är något för mig iaf. Sen hade vi lite fritid som gick åt att åka för att köpa mat som vi fick ta med oss och käka medans vi gick ghost walk. Ghost walk är något jag rekomenderar till dom som är historieintresserade. Jag trodde det skulle vara mycket roligare, alltså att det skulle vara lite hemskare vilket det inte var alls.

Torsdag

Blev att kliva upp tidigt den dagen igen vilket var rätt jobbigt. Men det var bara att ta sig upp och hinna med bussen till Vaxholm och sedan båt över till kastellet som ligger på en ö. Först fick vi bara gå runt och lyssna på vad dom gjorde där borta och eftersom man var rätt trött så var det ganska jobbigt att hålla sig vaken och lyssna. Men efter ett tag så var det dags att prova på några av aktiviteterna dom hade på ön. Var ungefär som fångarna på fortet och eftersom kastellet är en gammal fästning så var det rätt häftigt. Maten var dock inte lika bra men gick att äta.
           '

For sedan vidare för att hinna kolla i silja båten innan den skulle åka iväg.
Trodde det skulle vara roligt men hann inte se så mycket och eftersom jag har åkt båten förut så var det som ingenting nytt man såg eller fick veta. Sen var det lite svårt att höra vad våran guide sa eftersom han bröt ganska mycket med finsk dialekt. Men om man inte har varit på båten så kan det nog vara rätt kul.

Fredag

Sista dagen så hade vi en tävling som gick ut på att fara runt i stockholm för att hitta olika saker i lag. Men man var rätt trött så kändes väldigt jobbigt att åka runt igen så hittade inte så många saker.
Fick även se detta på vägen :

Sen blev det att käka lunch och efter det for vi tillbaka till vandrarhemmet för att packa in i bussen och åka hem!
Kan lova att man inte var speciellt pigg efter den resan.